søndag 30. november 2008

Fullkommen torsk


Før pleide jeg å tro at det å trekke torsk lå utenfor mitt kompetanseområde. Jeg har ingen tålmodighet til å glo på trekkevannet i nøyaktig åtte minutter og forsikre meg om at det verken koker eller slutter å bevege seg. Gi meg sånn cirka åtte sekunder med den slags oppgaver og tankene mine er milevis fra hele kjøkkenet. Men så fikk jeg tak i denne idiotsikre metoden som i tillegg gir veldig mye bedre torsk enn gamlemåten. Det er faktisk ikke langt fra at den kan spontanhelbrede torskeskiver du mistenker har ligget en dag for lenge i fiskebutikken.


Legg torskeskivene i vann med isbiter og en dæsj sitronsaft fra flaske med en gang du starter. Så setter du på vann til koking. Vi har sånn praktisk målesak på innsiden av den største gryta så jeg vet at jeg pleier å bruke tre liter. Så er regelen at vannet skal være like salt som sjøvannet fisken har levd i, dvs ca 4 prosent salt. Det vil for min del si litt under en og en halv desiliter salt. Det er ganske mye, men du skal jo ikke drikke vannet. Når det koker har du i fisken og trekker gryta av varmen. Og der kan den faktisk ligge til du ellers er ferdig. Siden vannet blir stadig kaldere blir den ikke dårlig av et minutt eller fem mer eller mindre.


Som tilbehør anbefaler jeg ertestuing av grønne erter som du varmer sammen med litt flytende buljong og litt vann eller skummet melk og kjører i mikseren (ikke så lett å mose for hånd) og/eller litt god gammeldags kål eller rosenkål. Vil du gjøre noe ekstra av rosenkålen kan du etter at den er kokt, steke den i teflonpanne med litt stekespray og ha i noen biter mager bacon.

3 kommentarer:

Isobel sa...

Jeg vil gjerne skrive under på at dette er teknikken sin når det gjelder torsk. Når man skal trekke hel fisk eller store stykker kan det også være lurt å bruke steketermometer. Jeg husker ikke temperaturen på stående fot, men det er et godt kapittel om dette i Andreas Viestads 'Hvordan koke vann'.

Mia sa...

Hehe, fantastisk boktittel! :-) Så hyggelig at du kommenterer Isobel! Og jeg håper mange flere tester og kommenterer oppskrifter (og alt annet jeg skriver). Jeg har litt sånn steketermometerangst, men jobber med saken. :-)

Isobel sa...

Hyggelig å kommentere i en så fin blogg ;) Boken anbefales forøvrig på det varmeste, den tar for seg grunnleggende matlagingsteknikker (inkludert hvordan koke vann selvsagt), og har masse snedige tips i tillegg. Mange aha-opplevelser :)