søndag 11. januar 2009

Til Roma på et år!

Etter én uke har Førstekvinne til Roma fått nytt navn! :-) Til Roma på et år holder i massevis. Dette blir tøft! Vi kommer selvsagt fremdeles til å kåre en absolutt vinner, men klarer vi dette er vi vinnere alle sammen!

Etter den første uken er min status slik som dette:

Mandag: 8 670 skritt
Tirsdag: 5 224skritt
Onsdag: 3 483 skritt (ikke veeldig bra...)
Torsdag: 7 130 skritt
Fredag: 5 235 skritt
Lørdag: 2 173 (fryktelig langt fra de 11 tusen ett-eller-annet...)
Søndag: 15 434 (yes, yes, fantastisk bra!!)

Jeg har altså slitt litt. I dag har jeg tatt litt igjen med en laaang joggetur etter å ha lest i et I form fra i sommer som lå uåpnet under stuebordet (sier litt om hvor ofte jeg rydder under der) hvor det sto at kroppen vår sier stopp lenge før det er nødvendig. Den er litt sånn som forsiktige bilkjørere som helst vil fylle på halv tank i tilfelle det er langt til neste bensinstasjon. Hjernen din sier altså fra om at nå er du søkk sliten og det er umilig å flytte seg et skritt lengre lenge før det faktisk har begynt å hope seg opp melkesyre i musklene og lenge før noe annet fysisk skulle tilsi at du ikke kan gå mer. Så jeg tenkte jeg skulle teste. Jeg har ikke løpt så langt siden i sommer og tok med mobiltelefon i tilfelle jeg ikke skulle klare å komme meg hjem. Men det gikk. Jeg brukte 1 time og 45 minutter på 15 kilometer (som altså nesten perfekt tilsvarte 15 tusen skritt) som er 15 minutter mer enn bestetiden min, men jeg er så fornøyd med at jeg klarte å komme meg helt hjem at jeg skal bare sitte her og nyte det i kveld...:-)

Men når det gjelder de andre dagene... Noe kan jeg skylde på kulda. Det er en god unnskyldning så lenge jeg beviser det til sommeren med å ta det igjen. Noe skylder jeg på at jeg har ganske mange nyttårsforsetter, og et av dem er å lese gjennom pensum (jeg har eksamen i mai, etterutdannelse i ledelse med fokus på påvirkning og motivasjon i år) raskere enn i fjor, og det begynner å haste...

Ellers er det helt klart at jeg må begynne å gå tur hvis jeg skal klare det, eller jeg må begynne å gå av på et trikkestopp tildligere på vei til jobb/på vei hjem til jobb.

Hvordan er det med dere?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Jeg har gått 72042 skritt denne uka og det tilsvarer i gjennomsnitt ca 10300 skritt om dagen! Jeg er virkelig fornøyd med uka og har innsett at det trenger ikke å være så hardt å gå de skrittene som skal til. Det viktigste er bare å være litt kreativ, som f.eks det du sa Mia om å gå av på trikkestoppet eller busstoppet før man pleier og gå resten.

Isobel sa...

Jeg har gått 39713, men jeg har ME og sikter på Berlin, ikke Roma ;) Jeg synes jeg har vært fryktelig flink (og likevel ikke overdrevet). Det er en veldig god inspirasjon å ha skrittelleren i lomma, jeg sjekker den hele tiden...

Mia sa...

Suverent begge to! Som dere ser har jeg byttet navn til: Til Roma på et år! (Det betyr ikke at jeg ikke har tenkt å slå deg Valora ;-)) Jeg synes Til Berlin på et år er fantastisk for noen med ME!
Elelrs håper jeg vi blir flere her på kommentarfeltet også. Jeg vet i alle fall at Alma (sjekk Hvem er du) er med.

Runa sa...

Artig å titte inn hos deg!Lykke til med gåing!

Mia sa...

Runa: Takk! Du må gjerne bli med! :-)

Anonym sa...

Hei
ja, jeg er med. I forrige uke gikk det ikke så veldig bra. Var syk to dager. Gjennomsnittet ble 5950 skritt. Denne uka ser ut til å bli bedre! Alma

Anonym sa...

Heisann!

Da har det gått to uker og jeg må si at denne uka har vært hardere. Jeg har ikke gått fullt så mye som forrige uke, men skylder litt på sykdom;) i gjennomsnitt har jeg gått 9758 om dagen. Litt under målet, men nå er det en ny uke med nye muligheter=)

Anonym sa...

Hei! Denne uka gikk det bedre. Gjennomsnittet ble 9268 skritt. Synes konkurransen er motiverende.

Isobel sa...

Jeg har økt i forhold til uke en, med 53084 (gj.snitt 7583) og føler meg fryktelig flink.

Mia sa...

Så flinke dere er alle sammen! Mitt snitt ble bare skarve 7417 skritt per dag i forrige uke, altså litt dårligere enn vår fryktelig flinke ME-deltager...;-) Men jeg skal til Roma altså! Men jeg konstaterer at kombinasjonen syk/syke barn, snø og slaps og alt for mye å gjøre virker litt demotiverende, men uten konkurransen hadde det garantert vært enda dårligere. Jeg skal ta igjen snart. :-)

Anonym sa...

Denne uka har jeg gått gjennomsnittlig 10574 skritt. Det er jeg ganske fornøyd med. Jeg fortsetter konkurransen med friskt mot i morgen selv om det for tiden er litt glatt ute. Lykke til dere andre også!

Isobel sa...

Jeg har klart 61730 skritt (gj.snitt 8819).

Mia sa...

Denne uken gikk jeg i snitt 7782 skritt. Valora er foreløpig suveren, men vi gir oss ikke så lett... ;-)

Anonym sa...

Heisann!
Noen dager forsinket, men jeg gikk 11246 skritt i gjennomsnitt i forrige uke. Jeg har funnet ut at jeg har en del fritid som kan brukes til gåing=) tid som tidligere ble brukt på f.eks. å se på tv eller sove.. Er fornøyd med ukas innsats!

Isobel sa...

Denne uken har det vært fryktelig mye å gjøre og det har gått ut over gåingen. 45001 (gj.snitt 6429). Jeg kommer sterkere tilbake neste uke.

Mia sa...

Denne uken har jeg gått i snitt 8362 skritt og så har jeg oppdaget at det går an å jobbe en hel dag i huset uten å få nesten noen skritt i det hele tatt... (lørdag). Jaja, det går lettere når det ikke blir så kaldt. :-)

Anonym sa...

Hei igjen
Denne uka har jeg gått 8984 skritt gjennomsnittlig pr dag. Lørdag og søndag gikk jeg to timer på ski. Det ga ikke så stor uttelling når det gjelder skritt, det heller.

Anonym sa...

Hei
Jeg er ikke så førnøyd med meg selv denne uka. Har bare gått 6724 skritt pr dag. Søndag glemte jeg hele skritt-telleren fordi jeg gikk med skjørt. Da er det vanskelig å få den til å virke også. På lørdag var det husarbeid. Jeg gikk hele dagen, men fikk liten uttelling når det gjelder skritt. Ha en fin uke og lykke til med gåingen.

Mia sa...

8016 på meg. Jeg har et bånd med klype på min skritteller, slik at når jeg går med skjørt eller kjole eller bukse uten lommer henger jeg den bare på BHen. :-)