torsdag 4. september 2008

Kveldsmat

Veldig mange slankeopplegg sier at kveldsmat er fyfy. Men for mange av oss er det akkurat om kvelden vi sitter og verker etter noe digg å putte i munnen. Og et av go'kroppens viktigste prinsipper er at skikkelige kvinnfolk trenger ikke å sulte. Men vi trenger selvsagt ikke fylle cellulittene til randen av ting vi ikke trenger heller...

Jeg har forsøkt masse rart, og stort sett er det eneste som kan holde meg fra å spise en hel kveld trening. Når jeg er på elixia rekker ejg ikke å spise. så enkelt er det. Men hvis jeg sitter hjemme har jeg en del dårlige alternativer, og dem skal du slippe å lese, og noen gode.

De enkleste er ofte det beste, og slageren er i grunnen en kjempekopp med krydderte (prøv yogi-te uten ordentlig te dersom du ikke får sove eller egentlig ikke liker te, inneholder bare masse krydder) med melk og knekkebrød med magerost (jeg kaller alle slags fettfattige smøreoster for magerost, ikke bare den som faktisk heter det).

Andre forslag, særlig for regntunge kvelder er varm kakao. Lages av en stor kopp skummet melk, 100% kako (kjøpes i litt finere butikker, den er mørk og deilig og sunn) og litt grovt sukker. smaker ekstra digg med en dæsj chillipulver...

Gulrøtter og andre grønnsaker i dip (eller uten dip). Bruk vanlig dippulver og lett youghurt naturell. (Mange slike fettfattige eller grove alternativer smaker kjipt i starten, men etter noen uker er det faktisk helt ok!)

Frukt! En halv honningmelon (eller en hel), fruktsalat, en mango (særlig de gule pakistanske er kjempesøte), druer. Ikke hør på dem som maser om at frukt også inneholder kalorier. Det gjør det helt sikekrt og det er derfor man faktisk føler seg litt mett av dem, i motsetning til feks en cola-light eller lacryl som kan gjøre susen når man har lyst på noe å putte i munnen. Sammen med noen få kalorier inneholder frukt mengder av sunne stoffer som gjør at vi lever lenger og gladere - og det er jo poenget med go'kroppen!

Andre forslag? Post dem i kommentarfeltet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Jeg var på butikken idag og skulle kjøpe smøreost, men fant ingen med under 10% fett... Hva slags kan jeg kjøpe?

Anonym sa...

Ikke det absolutt sunneste man kan ha i seg, men det funker i alle fall uansett hvor ille søtsuget er: Banan med peanutbutter på, nam :)

Mia sa...

Valora: Finn en ny butikk... Eller gå opp til ti prosent hvis du ikke har mulighet. :-) Problemet er ikke fettet i seg selv, men det at fettet i ost er så dårlig fett.

Minneapolise: Det er faktisk ikke så gærent, men velg helst peanutsmør fra helsekosten som bare består av peanøtter og salt. Peanøtter trenger ikke akkurat ekstra fett og sukker som er tilsatt i vanlig peanøttsmør... Men det sunt fett i ekte nøtter med masse fiber. Bananer er også gull.

Anonym sa...

Den typen jeg har :)