lørdag 20. september 2008

Hva er et kvinneliv verdt?

Hvor mange tårer og hvor mye trøst? Jeg har ikke noe liv i betydningen midje, og det tok meg mange år og meningsløse tårer å bli trygg på at det har lite å si for hva livet mitt ellers er verdt,at kvinneliv ikke måles i centimeter. For det er den haken ved det, at med selvhat som utgangspunkt er det bare to utganger på slankekurer - fiasko eller nevroser.



Jeg har slanket, og jeg har trøstet. På en eller annen måte har jeg trodd at tynne jenter, pene jenter aldri har vært nødt til å jobbe for det. Kanskje har noen av dem sluppet unna, men de aller, aller fleste jenter jeg kjenner har tatt ett eller annet valg omkring hva som er viktig i livet - eller de er som meg - utslitt og splittet.



For fotomodeller er jobben å spise lite. De gjør det som trengs, og klarer de det ikke mister de jobben så vi ikke ser dem lenger. For meg er ikke en liten salat til middag et reelt alternativ, det er ikke den type liv jeg lever. Ingen betaler meg for å være radmager. Det er ikke en gang noen som setter pris på det, bortsett fra meg, og jeg har funnet ut at det er ikke motivasjon nok.



Tvert i mot føler jeg at hvis jeg blir for sulten så føler jeg meg deprivert og deprimert - som om ingen er ordenrtlig glad i meg hvis de ikke vil at jeg skal bli mett engang. Men det vil de jo.



For sult er et urinnstinkt som ligger så dypt i oss at det ikke er lett å ignorere. Det er ganske grunnleggende, men du er verdt å bli mett og jeg er verdt det. Så kommer spørsmålet om hva vi skal bli mett på. God mat, sunn mat, økologisk mat - er dyrt, men...jeg fortjener det. Og det er er en radikalt anderledes måte å tenke på mat på. Jeg fortjener bedre enn å fylle kroppen min med søppel fordi livet mitt er verdt noe. Jeg betyr noe for andre mennesker. Hvor mye krefter jeg har, og hvor fornøyd jeg er, betyr noe for hvordan en rekke andre mennesker i min nærhet har det. Og det livet som jeg lever sammen med andre mennesker er viktigere enn midjen.


Med det som utgangspunkt kan en diett som go'kroppen - uten sult, men fullt av alt som gir styrke og helse til det egentlige livet - føre til suksess. Spis deg mett og frisk og sterk - fordi livet ditt er verdt det!

Ingen kommentarer: